Vysokozdvižné vozíky Desta

Desta je česká značka vysokozdvižných vozíků, ceněná především pro jednoduchost údržby a obsluhy a dlouhou životnost. Vozíky se pod touto značkou vyráběly bez přerušení výroby již od roku 1947, původně v Děčíně. V roce 2001 světově proslulý podnik Desta zkrachoval a značka Desta nyní patří pod firmu Česká zbrojovka Strakonice. Výroba se z Děčína přestěhovala do Strakonic, kde se vyrábí jak elektrické, tak i dieslové vysokozdvižné vozíky, s nosností od 1 do 5 tun. Slovo Desta však až do dnešní doby přežívá jako běžné lidové označení jakýchkoliv značek vysokozdvižných vozíků.

Název Desta vymyslel v roce 1967 tehdejší generální ředitel Miroslav Grégr – zkratka symbolizovala Design, Efektivnost, Stabilitu, Tradici a Aktivitu.

Financovanie

Kde se vzala legendární Desta?

Počátky Desty začínají v roce 1910, kdy v Děčíně založil filiálku berlínský podnikatel Karl Bergmann a vyráběl zde elektromotory a transformátory. Hlavní výrobní halu pak nechal postavit v roce 1928 František Křižík, který podnik koupil a zavedl zde výrobu velkých elektromotorů pro tramvaje. V roce 1933 se podnik dostal do rukou firmy AEG Berlin, která rozšířila sortiment o domácí elektrospotřebiče. Během druhé světové války se zde vyráběli protiletadlové světlomety a součástky k torpédům a raketám.

Po osvobození a znárodňování se dlouho hledal výrobní program. Nakonec zvítězila tradice elektromotorů a na ni podnik navázal výrobou plošinových bateriových vozíků odkud již nebylo daleko k výrobě prvního vysokozdvižného vozíku. Prototyp předvedli konstruktéři v roce 1948.

V roce 1963 se vyrobylo již 25 tisíc kusů čelních vysokozdvižných vozíků a do vedení firmy nastoupil nový ředitel Miroslav Grégr, který byl o třicet let později ministrem průmyslu v Zemanově vládě. Z rozhodnutí strany a vlády se musela zrušit rozvíjející se výroba bateriových elektrických vozíků, protože RVHP rozhodla, že dál je bude vyrábět jen bulharský Balkancar. Z toho důvodu se Destě největší slávu přinesly vysokozdvižné vozíky se spalovacími motory. V roce 1966 na sebe značka Desta upozornila novým prototypem terénního vozíku, který vyjel až na vrchol Sněžky.

V roce 1969 se závod rozšířil i do Domažlic, kde se vyráběly i další typy vozíků – především terénní a přídavná zařízení (jeřábová ramena, hydraulické lopaty, prodloužené vidle, otočné vidle, svěrací čelisti, drapáky dřeva apod.).

Financovanie

VZV Desta pozanaly slávu i úpadek

Během dvaceti let bylo vyrobeno přes deset tisíc vysokozdvižných vozíků. Exportovány byly nejen do vyspělých evropských zemí, ale i poměrně exotických destinací. Objednali si je i zákazníci z Anglie, Bangladéše, Belgie, Iráku, Irska, Norska, Pákistánu, Singapuru, Súdánu, Španělska či Švýcarska a samozřejmě i ze spřátelených komunistických zemí jako Kuba nebo Zimbabwe.

Na konci osmdesátých let Desta rychle zaostávala za západní konkurencí a v době listopadového převratu už byla její sláva dosti omšelá. Další problémy přineslo i uvolnění cen začátkem devadesátých let, které způsobilo zdvojnásobení těch dosavadních a vozíky se tak staly v podstatě neprodejné, zejména na zahraničních trzích.

Ze státního podniku se stala akciová společnost, kterou ovládly fondy tří bank a v roce 1996 došlo ke změně ve vedení akciové společnosti, které vyústilo v investiční problémy, kdy celá firma včetně domažlické pobočky neměla peníze na základní provoz. Proto do ní vstupuje slovenská investiční společnost Istrofin Bratislava, která o rok později Destu prodává firmě ČZ Strakonice.

Financovanie

Vysokozdvižné vozíky Desta

Nabídku manipulační techniky Desta v současné době představují čelní vysokozdvižné vozíky. Ve standardním provedení jsou vybaveny zdvihem 3,3 m, je ale možné je osadit i zvedacím zařízením v kontejnerovém provedení se zdvihem od 2,6 m a s volným zdvihem 1,3 m, či zvedacím zařízením TRIPLEX se zdvihem až 6,4 m, což umožňuje snadnou, rychlou a bezpečnou manipulaci s paletizovaným materiálem včetně jeho stohování do velkých výšek.

Dieselové nebo plynem poháněné čelní vysokozdvižné vozíky jsou řazeny do čtyř modelových řad – lehká, střední, těžká a terénní. Vozíky mohou být poháněny spalovacími motory na naftu nebo plyn LPG (tyto vozíky jsou typově označeny jako „G“). V obou případech mohou být vybaveny ještě katalyzátorem umožňujícím provoz ve výrobních a skladových halách, nebo jiných uzavřených prostorech. Lehká řada vozíků nižší nosnosti 1,2 t – 2 t s označením D (G) 12 – 20 je určena pro manipulaci ve skladech, na rampách, v kontejnerech a vagónech. Tyto vozíky vynikají malými rozměry, výbornou manévrovatelností, snadnou ovladatelností a vysokou stabilitou. Střední řada je tvořena vozíky s nosnostmi 2,5 t - 3,5 t pod označením D(G) 25 – 35, určenými především pro manipulaci ve venkovním prostředí, na nádvořích, hutních skladech a všude, kde je potřeba vozík s volitelnou uzávěrkou diferenciálu či dvojmontáží přední nápravy. Těžká řada s označením D (G) 45 - 50 tvoří vozíky o nosnosti 4 t - 5 t s možností vybavení uzávěrkou diferenciálu a dvojmontáží přední nápravy, určené pro manipulaci s těžkými břemeny a rozměrnými náklady i na mírně nerovném pevném povrchu.

Financovanie

Terénní VZV Desta

Asi nejznámější VZV Desta jsou terénní vysokozdvižné vozíky označení DV 3522 TX, DVHM 3522 TX (TXK) DV 35 T4 (T4K) s nosností až 3,5 t. Jsou určeny především k provozu v terénních podmínkách, kde nelze používat vozíky běžného provedení. Vozíky DV35 T4 a T4K jsou vybaveny pohonem všech kol. Pohon kol řídící nápravy slouží jako vyprošťovací pro provoz v těžkých terénních podmínkách. Všechny terénní vozíky Desta mají mimořádně malý poloměr otáčení pro bezpečnou manipulaci v omezených prostorech. Tyto vozíky jsou schváleny pro provoz na pozemních komunikacích.

Vozíky terénního provedení se osvědčily v extrémních terénních podmínkách, pracuje s nimi nejen Armáda České Republiky a jsou úspěšně exportovány i do Kanady a Aljašky společně s těžkou modelovou řadou.

Financovanie

Elektrické vozíky Desta

Nabídkový sortiment VZV Desta zahrnuje i elektrické čelní vysokozdvižné vozíky. S označením 3 E 10-15 je k dispozici řada čelních tříkolových akumulátorových vozíků s nosností 1 t; 1,2 t a 1,5 t, osazené trakční baterií s provozním napětím 24 V. Čtyřkolové bateriové vozíky o nosnosti 1,2 t, 1,6 t a 2 t, označené E 12, E 16 a E 20, pracují s provozním napětím 48 V. Spojují přednosti tří a čtyřkolového vozíku s výbornou manévrovatelností a s minimálním poloměrem zatáčení při vysoké stabilitě. Umožňuje to nezávislý pohon kol hnací nápravy při použití tzv. „překlápěcí“ řídící nápravy.

Doporučené VZV Desta

33068 DESTA MV 12 B

Pohon
LPG
Nosnosť kg
1 250
Zdvíhacie zariadenie STANDARD mm
2 500
Rok výroby
1980
Motohodiny
5 531
2 600 €
Další výrobci VZV
Hyster
Linde
Vyhľadajte vozík v 5 krokoch pomocou sprievodcu
Sprievodca výberom vozíka
alebo zavolajte
predajcu Tomáša Rýca
+420 777 711 378
Zavoláme Vám
Loading
Cookie VZV GROUP