Plynové vysokozdvižné vozíky, neboli vozíky na LPG jsou poháněny propanem. Tento pohon do určité míry kombinuje vlastnosti dieselových a elektrických vysokozdvižných vozíků.
Plynové VZV se nejvíce hodí do smíšených provozů, kdy je nutné aby vysokozdvižný vozík pracoval jak v interiéru, tak ve venkovních prostorách.
S pohonem na plyn souvisí zákonitě nutnost dodávat do LPG vozíku plyn. Nejčastěji se používají výměnné plynové lahve, velmi podobné těm na propan-butan, které znáte z nejrůznějších hořáků, grilů, atd. Může se ale stát, že máte LPG VZV s integrovanou nádrží, kterou nelze rychle vyměnit ale plyn se do ní doplňuje ze speciální stanice.
Jestliže zmiňujeme podobu lahví na propan-butan a na propan, kterým jsou LPG vozíky poháněny, je nutné zmínit i to, že je nutné používat pro pohon výhradně čistý propan. Na propan-butan sice VZV chvíli pojede, ale zanese se plynová soustava a bude nutné ji vyčistit.
Největší výhodou LPG vysokozdvižných vozíků je, že při spalování propanu neunikají škodlivé zplodiny. Z výfuku jde pouze vodní pára. Proto jej lze používat i ve vnitřních prostorách, kde se nachází zaměstnanci.
Oproti dieselovým vozíkům mají plynové VZV menší odolnost proti nízkým teplotám. Plynová soustava zamrzá poměrně snadno. V zimě je proto nutné jej parkovat uvnitř. Po zahřátí ale může pracovat venku i v mrazech.
Další nevýhodou je náročnější logistika paliva. Buď musíte zajistit, oběh vyměnitelných lahví a nebo zřídit doplňovací stanici LPG.
LPG motor naleznete hlavně v čelních vozících. Je takřka pravidlem, že výrobci nabízejí tentýž vysokozdvižný vozík ve variantě s pohonem LPG a s dieselovým motorem. A to od malých strojů až po nosnosti okolo 9 tun.