Vysokozdvižné vozíky Desta

Desta je česká značka vysokozdvižných vozíků, ceněná především pro jednoduchost údržby a obsluhy a dlouhou životnost. Vozíky se pod touto značkou vyráběly bez přerušení výroby již od roku 1947, původně v Děčíně. V roce 2001 světově proslulý podnik Desta zkrachoval a značka Desta nyní patří pod firmu Česká zbrojovka Strakonice. Výroba se z Děčína přestěhovala do Strakonic, kde se vyrábí jak elektrické, tak i dieslové vysokozdvižné vozíky, s nosností od 1 do 5 tun. Slovo Desta však až do dnešní doby přežívá jako běžné lidové označení jakýchkoliv značek vysokozdvižných vozíků.

Název Desta vymyslel v roce 1967 tehdejší generální ředitel Miroslav Grégr – zkratka symbolizovala Design, Efektivnost, Stabilitu, Tradici a Aktivitu.

Financování

Kde se vzala legendární Desta?

Počátky Desty začínají v roce 1910, kdy v Děčíně založil filiálku berlínský podnikatel Karl Bergmann a vyráběl zde elektromotory a transformátory. Hlavní výrobní halu pak nechal postavit v roce 1928 František Křižík, který podnik koupil a zavedl zde výrobu velkých elektromotorů pro tramvaje. V roce 1933 se podnik dostal do rukou firmy AEG Berlin, která rozšířila sortiment o domácí elektrospotřebiče. Během druhé světové války se zde vyráběli protiletadlové světlomety a součástky k torpédům a raketám.

Po osvobození a znárodňování se dlouho hledal výrobní program. Nakonec zvítězila tradice elektromotorů a na ni podnik navázal výrobou plošinových bateriových vozíků odkud již nebylo daleko k výrobě prvního vysokozdvižného vozíku. Prototyp předvedli konstruktéři v roce 1948.

V roce 1963 se vyrobylo již 25 tisíc kusů čelních vysokozdvižných vozíků a do vedení firmy nastoupil nový ředitel Miroslav Grégr, který byl o třicet let později ministrem průmyslu v Zemanově vládě. Z rozhodnutí strany a vlády se musela zrušit rozvíjející se výroba bateriových elektrických vozíků, protože RVHP rozhodla, že dál je bude vyrábět jen bulharský Balkancar. Z toho důvodu se Destě největší slávu přinesly vysokozdvižné vozíky se spalovacími motory. V roce 1966 na sebe značka Desta upozornila novým prototypem terénního vozíku, který vyjel až na vrchol Sněžky.

V roce 1969 se závod rozšířil i do Domažlic, kde se vyráběly i další typy vozíků – především terénní a přídavná zařízení (jeřábová ramena, hydraulické lopaty, prodloužené vidle, otočné vidle, svěrací čelisti, drapáky dřeva apod.).

Financování

VZV Desta pozanaly slávu i úpadek

Během dvaceti let bylo vyrobeno přes deset tisíc vysokozdvižných vozíků. Exportovány byly nejen do vyspělých evropských zemí, ale i poměrně exotických destinací. Objednali si je i zákazníci z Anglie, Bangladéše, Belgie, Iráku, Irska, Norska, Pákistánu, Singapuru, Súdánu, Španělska či Švýcarska a samozřejmě i ze spřátelených komunistických zemí jako Kuba nebo Zimbabwe.

Na konci osmdesátých let Desta rychle zaostávala za západní konkurencí a v době listopadového převratu už byla její sláva dosti omšelá. Další problémy přineslo i uvolnění cen začátkem devadesátých let, které způsobilo zdvojnásobení těch dosavadních a vozíky se tak staly v podstatě neprodejné, zejména na zahraničních trzích.

Ze státního podniku se stala akciová společnost, kterou ovládly fondy tří bank a v roce 1996 došlo ke změně ve vedení akciové společnosti, které vyústilo v investiční problémy, kdy celá firma včetně domažlické pobočky neměla peníze na základní provoz. Proto do ní vstupuje slovenská investiční společnost Istrofin Bratislava, která o rok později Destu prodává firmě ČZ Strakonice.

Financování

Vysokozdvižné vozíky Desta

Nabídku manipulační techniky Desta v současné době představují čelní vysokozdvižné vozíky. Ve standardním provedení jsou vybaveny zdvihem 3,3 m, je ale možné je osadit i zvedacím zařízením v kontejnerovém provedení se zdvihem od 2,6 m a s volným zdvihem 1,3 m, či zvedacím zařízením TRIPLEX se zdvihem až 6,4 m, což umožňuje snadnou, rychlou a bezpečnou manipulaci s paletizovaným materiálem včetně jeho stohování do velkých výšek.

Dieselové nebo plynem poháněné čelní vysokozdvižné vozíky jsou řazeny do čtyř modelových řad – lehká, střední, těžká a terénní. Vozíky mohou být poháněny spalovacími motory na naftu nebo plyn LPG (tyto vozíky jsou typově označeny jako „G“). V obou případech mohou být vybaveny ještě katalyzátorem umožňujícím provoz ve výrobních a skladových halách, nebo jiných uzavřených prostorech. Lehká řada vozíků nižší nosnosti 1,2 t – 2 t s označením D (G) 12 – 20 je určena pro manipulaci ve skladech, na rampách, v kontejnerech a vagónech. Tyto vozíky vynikají malými rozměry, výbornou manévrovatelností, snadnou ovladatelností a vysokou stabilitou. Střední řada je tvořena vozíky s nosnostmi 2,5 t - 3,5 t pod označením D(G) 25 – 35, určenými především pro manipulaci ve venkovním prostředí, na nádvořích, hutních skladech a všude, kde je potřeba vozík s volitelnou uzávěrkou diferenciálu či dvojmontáží přední nápravy. Těžká řada s označením D (G) 45 - 50 tvoří vozíky o nosnosti 4 t - 5 t s možností vybavení uzávěrkou diferenciálu a dvojmontáží přední nápravy, určené pro manipulaci s těžkými břemeny a rozměrnými náklady i na mírně nerovném pevném povrchu.

Financování

Terénní VZV Desta

Asi nejznámější VZV Desta jsou terénní vysokozdvižné vozíky označení DV 3522 TX, DVHM 3522 TX (TXK) DV 35 T4 (T4K) s nosností až 3,5 t. Jsou určeny především k provozu v terénních podmínkách, kde nelze používat vozíky běžného provedení. Vozíky DV35 T4 a T4K jsou vybaveny pohonem všech kol. Pohon kol řídící nápravy slouží jako vyprošťovací pro provoz v těžkých terénních podmínkách. Všechny terénní vozíky Desta mají mimořádně malý poloměr otáčení pro bezpečnou manipulaci v omezených prostorech. Tyto vozíky jsou schváleny pro provoz na pozemních komunikacích.

Vozíky terénního provedení se osvědčily v extrémních terénních podmínkách, pracuje s nimi nejen Armáda České Republiky a jsou úspěšně exportovány i do Kanady a Aljašky společně s těžkou modelovou řadou.

Financování

Elektrické vozíky Desta

Nabídkový sortiment VZV Desta zahrnuje i elektrické čelní vysokozdvižné vozíky. S označením 3 E 10-15 je k dispozici řada čelních tříkolových akumulátorových vozíků s nosností 1 t; 1,2 t a 1,5 t, osazené trakční baterií s provozním napětím 24 V. Čtyřkolové bateriové vozíky o nosnosti 1,2 t, 1,6 t a 2 t, označené E 12, E 16 a E 20, pracují s provozním napětím 48 V. Spojují přednosti tří a čtyřkolového vozíku s výbornou manévrovatelností a s minimálním poloměrem zatáčení při vysoké stabilitě. Umožňuje to nezávislý pohon kol hnací nápravy při použití tzv. „překlápěcí“ řídící nápravy.

Doporučené vysokozdvižné vozíky

BAT 2015

30087 DESTA AV 15 AA

Pohon
AKU
Nosnost kg
1 500
Zvedací zařízení Standard mm
3 250
Rok výroby
1999
Motohodiny
1 617 ?
63 000 Kč
Další výrobci VZV
Hyster
Linde
Vyhledejte vozík v 5 krocích pomocí průvodce
Průvodce výběrem vozíku
nebo zavolejte
prodejce Tomáše Rýce
+420 777 711 378
Zavoláme Vám
Loading
Cookie VZV GROUP